Lansare de carte ”Marele Incendiator – cronica unui fapt divers” de Stelian Tănase

•
  •
  •
  •
  •
  •

Biblioteca ”Ion Heliade Rădulescu” Dâmboviţa a organizat ieri, 17 octombrie a. c., în Sala de conferinţe, un eveniment de înaltă ţinută: întâlnirea cu scriitorul, istoricul, politologul, omul de presă, publicistul şi omul de televiziune, Stelian Tănase, prezent la Târgovişte în vederea lansării ultimului său roman ”Marele Incendiator – cronica unui fapt divers”, carte tipărită la Editura Corint din Bucureşti. Romanul a fost prezentat de Doru Mareş, critic de teatru, poet şi scriitor din oraşul Pucioasa, judeţul Dâmboviţa. Stelian Tănase ne prezintă, în egală măsură, o operă cu adevărat inedită până aproape de extravaganţă stilistică, în sensul cel mai bun al cuvântului, având semnale de la personaje până la tipuri narative subtile din alte volume anterioare, a remarcat în expunerea sa Doru Mareş cu precizarea că Stelian Tănase foloseşte o stratagemă: ”aşezând pe un schelet poliţist de thriller, dar un thriller care nu are killer, construieşte de fapt o foarte interesantă oglindă, aproape în sensul Stendhalian al cuvântului, pe care o plimbă cu acest vehicul al thrillerului prin faţa societăţii celei mai contemporane şi în străfundurile oglinzii se văd şi lucruri care ţin de un ethos, de modul nostru de a fi aici la porţile orientului unde totul e luat <<a la legere>> cum zicea Poincare”. Şi mai spunea Doru Mareş, există o plăcere a acestui text în care Stelian Tănase ca şi în romanul <<Skepsis>> publicat cu câţiva ani în urmă are o chestie foarte interesantă despre Balcani, despre lumea în care trăim. ”Şi aici (n. r. în romanul Marele Incendiator) sunt momente în care se întâmplă câte ceva. La un moment dat apare un nor ca un câine negru pe cer şi se dă peste cap toată atmosfera, nu numai meteorologică, şi totul înebuneşte în Bucureşti” acesta fiind şi un roman al Bucureştului, în care spune autorul <<oraşul era un amestec de Balcani lenevos şi meteahnă de Istambul tăiat de aerul rece dinspre Nord – Est, dinspre Sankt Petersburg>>. Cu experienţa lui de istoric şi de analist politic, de politolog, de unul care trăieşte şi în această zonă şi cu cultura pe care inevitabil o are, că altfel nu ar putea scrie aşa ceva, Stelian Tănase prinde foarte bine lucrul acesta pe care îl mai aproximau cronicarii şi nişte poeţi de pe la începutul secolului al XIX-lea şi probabil a dat proba cea mai de vârf prin Mateiu Caragiale (…), adică ne întoarcem la această poartă a orientului sau poartă a occidentlui, margine de lume – când are ghinion, sau devine centru al universului când se simte bine- care este spaţiul românesc Balcano-Danubiano-Pontic pe care Stelian Tănase îl prinde foarte bine şi. e clar, cu dragoste pentru că ironia are în duplicatul ei din străfunduri dragostrea, batjocura are ură, dar ironia are dragostea şi vă invit să vedeţi asta”, mai arată Doru Mareş. Referindu-se la acest nou roman, despre Marele Incendiator, autorul, Stelian Tănase, între altele a spus că l-a scris ”dintr-o traumă”, că se citeşte ca o poveste poliţistă, ca o urmărire, ca o goană contra timpului cu personaje şi apoi este un roman de dragoste. ”Este un foarte puternic roman de dragoste. Aş fi la a doua sau a treia tentativă. (…). Am încercat ca la firul mărţişorului să îmbin cele două naraţiuni”, a mai spus Stelian Tănase. Lansarea romanului Marele Incendiator s-a bucurat de atenţia unui public numeros şi a fost urmată de o sesiune de autografe.

Author: Virgil Voinescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *